Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Monday, July 18, 2011

Pandai mak budak ni berlakon...

Saya hanpir menitiskan air mata di depan dia. Tapi saya control ayu. Meja dia memang betul2 di depan meja saya sebab dia seorang murid yang sangat nakal. . Pernah sekali tu (masa tu saya baru mengenali dia) bila saya ugut dia dengan ugutan nak panggil bapak dia ke sekolah dia selamba saja cakap
"Abah kita dah mati Ticer.."
Opsss..Rupanya anak yatim ni..
Tu kali terakhir saya ugut dia.
Hari ni kes lain.
Saya tanya dia apa yang dia buat di bulan Ramadhan. Ini jawapan dia.
" Mak suruh saya puasa, tahun lepas tak tinggal sehari pun. kalau tak puasa pun bukan ada apa apa untuk dimakan. Nanti dekat berbuka mak pulang dari bantu orang berjualan dan bawak lah makanan lebih2 untuk berbuka.Ticer tau, walau letih kita kerja jugak, tolong org jual air tebu, dapat upah rm2. Kumpul2 dapat lah mak belikan baju baru untuk raya."
Saya pandang jari kecil dia yg menari di kertas lukisan tu.
"Cukup ke??"
Dia pandang saya macam saya ni tak faham apa yg dia cakapkan.
"Cukup lah untuk' Baju Melayu' baru saya. Songkok dan kasut jugak.Lebih pun lagi duit saya tu..mak pulangkan rm 10 untuk disimpan"
Saya mengira2 dlm kepala..rm2 x 20 hari baru rm40, mana lah cukup...mesti mak dia tambah duit lain nih.
Dia sambung cerita.
"Mak tak beli apa2 untuk dia.Mak cakap dia tak suka pakai baju baru, gatal2 kulit mak nanti, itu pasal dia tak pernah beli baju raya untuk dia sendiri."
Saya seorang ibu dan saya tau kenapa mak dia reka alasan begitu.
Kalau ikutkan hati, saya menangis depan budak tu dah tadi.
Begitu lah hati seorang ibu..

41 comments:

zuwaidah said...

rasa insaf sangat, bila kita mengadu kita susah, ada lagi orang yang lebih susah dari kita. sedih sangat

Unknown said...

sungguh haru cite budak itu..moga jadi tauladan tuk kite kan kak :)

Nizam.Ariff said...

itulah kehidupan dunia...
setiap orang berbeza jalan ceritanya
dan setiap orang wataknya juga berbeza.

nak buat macam mana...

Kak Nik Ja said...

mokwo pun tak de baju baru nak raya taun nih..coz tailor tak moh amek dahhh..tapi tak pelah kan
terharu kan..tapi begitulah realitinya...pd yang berada jgn lupa utk berzakat dan bersedekahlah pd yg tiada

Zaitun said...

Insaf kak Zai bila baca,anak2 pula sibuk nak cari barang yang ada branded.

Pernah dengar seorang ibu tak suka makan ayam tapi sebenarnya utamakan anak2nya.

Ibu n Abah said...

Cikgu...
tugas cikgu bertemu dengan berbagai-bagai peringkat masyarakat... ada yang senang dan ada yang susah...
seronok jugaklah rasanya...
Kisah budak itu memang mengesankan sekali.
Pengorbanan ibunya memang sangat besar...

a.samad jaafar said...

mintak cikgu tolong ingatkan saya balik masa nak raya nanti.. saya teringin nak belikan dia sepasang baju raya.. tolong ye..sbb saya mudah lupa..

Granny Hani said...

zuwaidah,
anak2 kita lebih bernasib baik dari budak ni..alhamdullilah.

Granny Hani said...

Huda,
budak2 membuka mata hati kita

Granny Hani said...

Aku,
pengalaman hidup yg berbeza..

Granny Hani said...

Betul tu Mokwo, jgn lupa berzakat

Granny Hani said...

zaiton,
sesekali kena dedahkan cerita begini kepada anak2 kita..

Granny Hani said...

ibu dan abah,
'unsung heroes'thats what she is.

Granny Hani said...

a. samad jaafar, InsyaAllah, saya pun pelupa juga..

ajumohit said...

Kesiannya dgr cerita Anak Kecil ini, hidupnya tak seperti kanak2 bertuah yg lain...itulah penting zakat n sedekah dpt mbantu mereka yg kurang bnasib baik

insan marhaen said...

IM pun jarang beli seluar baju sendiri tetapi seluar baju anak-anak silih berganti...

Cik Ina Do Do Cheng said...

setiap raya cik ina tak akan beli baju baru selagi tak belikan anak-anak dulu. bukan cik ina seorang cam tu, pasti cikgu dan semua ibu kat luar sana pun cam tu. bila ada lebih duit baru beli tuk kita. hani cikgu yang memahami.

Granny Hani said...

Aju, byk lagi kisah yg meruntun hati yg kita dgr dari mulut anak2 ni..itu lah kalau nak bersedekah, kat sekeliling kita pun dah memadai, tak payah cari sampai hujung dunia.

Granny Hani said...

IM,yer lah IM, kita ni tak beli kerana itu pilihan kita bukan kerana terpaksa..Kalau kita berada di tempat mak budak tu, kita pun akan sediakan jawapan yg begitu jugak kann

Granny Hani said...

Cik Ina, memang lah keutamaan pada anak2...semua ibu bapa pun begitu.

Cikli said...

cerita dizaman ini yang kita mampu bayar topup saja hampir beratus.
eloklah bayar zakat kepadanya. kalau cikgu ada no akaunnya, itu sudak baik.

sarah-najwan said...

kalau ini kisah benar
kasihan sungguh anak itu

kecil2 sudah tahu erti hidup..
kalau anak ini ada kesedaran
pasti dia akan belajar bersungguh2
untuk membaiki taraf hidup dia

jika kita susah
hanya pendidikan yang mampu mengubah keadaan kita

saya yakin begitu..sgt yakin!!

Granny Hani said...

cikli,
ramai yg lebih memerlukan, kalau kita tgok di sekeliling kita pun dah cukup.mana yg mampu tu eluk lah bersedekah dan mengeluarkan zakat sempena bulan baik nanti.

Granny Hani said...

Sarah, ni baru seorang..ramai sebenarnya yg miskin dan perlukan bantuan..rakyat msia ni pemurah cuma jgn lah kera di hutan di susui anak di pangkuan kelaparan..

pena rozie said...

sedihnyer.....

munna said...

teringat anak kakak munna yg dah jadi anak yatim... tapi nasib anak buah munna agak baik kerana kakak munna berdikari orgnya...

Che Mid said...

Hani dan orang lain yang menjadi guru selalu melihat sendiri masalah seperti ini di sekolah. Ada sahabat CM yang peruntukkan wang gaji setiap bulan untuk anak-anak miskin di sekolahnya. Kalau ada sesiapa yang nak bersedekah, cuba tanya cikgu.. tentu boleh tunjukkan..betul tak Hani

sekadar satu coretan said...

terharunye...
anak saya pun ade citer yg kwnnye tak ibu...ayahnye yg uruskan semuanye...

ade jugak yg tak bapa...ibunye susah...bile dia citer rase mcm nak menitis air mate ni...cube membayangkan kalau anak kite nasibbnye mcm tu...dan cube bantu setakat mane yg boleh..

Anonymous said...

terharunya. moga budak nie berjaya dalam hidup dan membalas jasa ibunya.

Kakcik Seroja said...

Berair mataku dan sangat sebak! :(

A.I said...

Alamak -______-"

Granny Hani said...

pena rozie,
memang sedih...

Granny Hani said...

munna, kakak munna tu seorang ibu yg tabah dan gagah..alhamdullilah

Granny Hani said...

che mid, kami guru ni bermacam cerita ikhlas dari murid yg kami dgr..menginsafkan kami.

Granny Hani said...

ainnoraini,
salam kenal dik

Granny Hani said...

cikguden,
itu lah doa kami cikgu2 ni

Granny Hani said...

Kak chik, ingat saya sorang yg nak berair mata depan dia..

Granny Hani said...

A.I,
hmm..tak sangka kan di sekeliling kita pun ramai yg susah

Ann Huda (Ate) said...

Terharunya baca N3 ni kak. Kalo Ate, pasti dah tak dapat control ayu lagi. Mesti dah hujan merembas.

Teringat cerita anak sedara yg pernah belajar dekolah rendah di Sabah. Dia citer ada kawan dia tu, mmg rajin puasa pasal tak de duit nak beli makanan. Sahur pun minum air kosong jer. Dan budak tu pun 'agak nakal' dan sgt aktif. Tapi citer akak ni lebih mengharu birukan hati Ate. Org mcm ni patut terima zakat.

Granny Hani said...

Ate, mcm2 kepayahan yg dapat kita dgr dari mulut budak2 ni..

Mak Wardah said...

Kak, dari dulu saya selau baca tulisan akak, terlalu byk yg akak kongsi, tqvm kak. Moga kehidupan akak sekeluarga selalu dirahmatiNya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...