Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Monday, February 15, 2010

Saya suka makan ni.

Manis sangat laaa...Tak suka!
Itu reaksi orang yang tak biasa dengan kuih ni.
Saya pula di besarkan dengan kuih ni terhidang di meja sepanjang tahun merasakan tak sah kalau tak makan kuih kuih ni.Tambah lagi kalau bulan puasa, mesti tak miss punyer.Anak anak yang merantau pun tahu rindu pada kuih ni.
Sebenarnya kuih ni boleh dikatakan kegemaran semua warga kelantan dan khas nya bagi yang berasal dari Kota Bharu.
Di tahun 70an dulu, saya masih ingat lagi, kuih ni merupakan hidangan bagi majlis nikah kahwin di Kota Bharu...Jangan tak percaya, bila saya kata kuih ni jadi hidangan di majlis tu, maksud saya hanya kueh ni, tak ada makanan lain selain kuih2 yang dikenali sebagai 'tepung telur' bagi orang kota Bharu ni.Tambah lagi kalau kenduri kahwin tu di kalangan 'upper crust' atau anak2 orang berada..Kuih ni melambangkan status tuan rumah..Orang kelantan kata 'orang hilir'.
Istilah pergi 'Makan pulut' bermaksud pergi kenduri kahwin yang hanya pulut dan kuih2 ini saja yang dihidangkan....Dulu macam tu, sekarang tidak lagi. Tanya warga emas yang berasal dari Kota Bharu kalau tak percaya.
Secara komersil nya kuih2 ni di panggil Akok,Jala Mas, Buah Tanjung dan TelurSemut (yang warna putih tu..kadang tu dikenali sebagai Tahiitik)
Bukan semua yang di jual dikedai tu sedap rasanya.Hanya yang pakar saja yang dapat mengekalkan keaslian rasa kuih2 ni..Tentu nya pembuat kuih ni yang paling tersohor ialah kerabat2 'nik' di Kelocor/Kubang Pasu...
Siapa yang tak pernah cuba tu boleh la cuba bila berkunjung ke sini..

1 comment:

Ira Bella said...

akakkkkk..buah tanjung tu fevret saya. Masa tinggal di besut dulu, hari-hari sy beli utk buka pose.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...