Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Friday, November 25, 2016

Aktiviti semenjak jadi surirumah sepenuh masa..

Banyak.
Sangat banyak.
Awak tanya saya jawap.
Sanggup baca tak?
Ok...lepas ni jgn tanya lagi.
Ni jadual saya, rutin saya.

Bermula pukul 5 pagi - 9 pagi
Tekan butang mesin basuh
Solat
Menjadi supir
Sedia breakfast utk kucing, arnab, burung dan anak negeri.
Jemur pakaian
Supir sekali lagi.

9pagi - 11 pagi
Ke pasar
Siram pokok
Sapu laman

11 pagi- 4 ptg
Masak.
Kemas ruang mana yg patut
Mandi.
Solat zohor
Hantar nasi rumah mak
Supir
Singgah dimana yg perlu dan patut utk bereskan urusan anak negeri.

Pukul 4 private nurse tamat tugas.
Saya sambung tugas private nurse sampai dia dtg semula esuk pagi.
Sambil jadi misi saya urus keluaga,urus rumah, sambut tetamu.
Saya juga membebel macam mak nenek sbb saya memang mak nenek.
Bila ada kelapangan diantara tugas saya menggunakan kemudahan internet.
Tv terpasang tapi saya tgok sambil lalu jer kecuali bila betul2 free.
Saya makan sepanjang masa...sambil buat apa pun saya boleh makan, expert.
Tu pasal la sibuk macam mana pun tak kurus kurus.
Saya tak selalu keluar hanya untuk suka suka..
Sekali sekali kalau perlu saja. Kalau penting.
Bila ada suka sakat atau kenalan singgah saya seronok.
Enjoy masak dan makan ramai ramai.
Tu pasal la rumah saya x pernah sunyi.
Hati ada juga sunyi sekali sekala.
Tapi takpa, hati saya belakang kira.
Yang penting semua anak negeri gembira.
Saya buat sehabis baik, sentiasa cuba utk bereskan segala kerja
Berkhidmat utk negara.

Ok, dah jelas?
Sebenarnya kalau nak senaraikan semua aktiviti wajib dan sunat memang x larat.
Kadang2 ada perkara yg perlu di buat diluar rutin.
Pandai2 la caturkan masa dan tenaga.
Jadi orang memang kena sibuk.
Haiwan dlm hutan pun sibuk.
Harimau singa tidur bila kenyang saja.
Kalu lapar mengaum satu rimba boleh dgr.
Eh, sama la pulak...
Hmmm....






1 comment:

cinta said...

Surirumah adalah pekerjaan paling sibuk dan takde gaji. Salute.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...