Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Saturday, June 13, 2020

Pening bil TNB tak serupa pening vertigo.

Terpulanglah nak percaya ke ridak..
Biasanya letrik rumah saya ni sgt tinggi.
Orang duit tak habis mungkin rasa biasa2 saja jumlah sebanyak ni
Tapi bagi saya rakyat marhean yang poket nipis ni rasa banyak sungguh!
Tak reti dah nak berjimat.
Semua perlu letrik.
Nasib baik bernafas tak yah bukak suiz.
Bahagian dapur lah yg kuat sungguk telan letrik.
Mana tak nya...
Peti ais gedabakk
Freezer lagi
Peralatan memasak semua guna letrik.
Time duk masak, laju meter berpusing pusing.
Aircon lagi dasyat..semua bilik bertuan.
Tuan bilik pulak macam la lahir di kutub selatan.
Nak sejuk jer 24 jam.
Bab suiz pun satu hal.
Semua pandai bukak tak pandai tutup.
Lampu menyala bertemankan matahari.
Pas tu mana nak rendah bacaan nya..
Takleh salahkan TNB,
yg salah nya nih, beberapa ketul makluk bawah jajahan saya ni.
Zaman dulu duk dlm gua x ada letrik hidup jugak.
Nak saja saya suruh TNB potong bekalan.
Duk dalam gelap. Padan muka.
Tapi masaalah la pulak..
Macam mana nak berblog, berfbook bagai?
Nak charge laptop, hset guna apa?
Air?
Air pun guna enjin,
nak kena hirup letrik jugak dulu baru enjin boleh berkhidmat
Nak tak nak, cukup bulan bayar letrik, jgn komplen.
Wahai TNB, kesian la saya ni ibu tunggal anak ramai.
Kasi letrik free takleh eh?

Tapi....
Musim PKP ni bil dtg utk 3 bulan.
Wahhhhhhh.....murah la pulak!

Kalau untuk 3 bulan tu rm1.652,
maknanya rm500 lebih saja sebulan.
Tapi kenapa 3 bulan?
Walau PKP, saya tak pernah miss bayar.
Bayar ikut anggaran bulan lepas gitu.
Ke kena gi settle ni....
Pening vertigo belum habis nak bertambah pening TNB pulak .
Fening wehhhhh...!


2 comments:

Umi Nazrah said...

memang sangatlah pening nya T_T

PeRdU cINta said...

Pening dan boleh merencatkan nafsu makan juga sebab memikirkan jumlah yang tertera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...