Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, September 17, 2013

Jalan Raja Dewa

Jalan Raja dewa,
sewaktu melewati kejiranan itu,
masa berputar dan kenangan lama bermain di mata.
Di situ lah saya pernah mengukir sejarah zaman kanak2.
Taman permainan itu, gelongsor dan buai.
saksi gelak tawa saya, seorang kanak2 perempuan yg kurus melidi.
Kami takluk taman permainan itu, saya dan geng saya .
Kalau ada yang bukan sekutu kami alamat nahas lah kalau cuba nak join..
Jongkang jongket itu saksi yg hanya diam bila saya di tolak oleh seorang budak laki laki.
Saya kenal dia, hitam dan selalu pakai selipar lebih saiz.
"Keling Botol' itu gelaran saya pada dia.
Kerana mulut saya lah maka dia tolak saya hingga jatuh.
Saya menangis bukan kerana sakit lutut berdarah,
tapi kerana geram bila dia ulang2 sakitkan hati saya dgn pantun ni:.
"Kling kling basikal dalam rok, mu kata ko aku keling, mu cina tak basuh berak"
Yer, dia gelarkan saya cina sebab keturunan saya, dia hina saya.
Maka hari tu perang dunia ketiga berlangsung.
Kami bergusti tak ingat dunia.
Koyak selipar besar dia.
Saya tumbuk belakang dia.
Dia cuba lari tapi saya terkam lagi, saya gigit tangan dia.
Saya tak ingat samaada dia tumbuk saya balik ke tidak,
rasanya tidak.
Saya takut nak balik rumah sebab keluar bermain pun curi2.
(Arwah ayah memang tak pernah bagi saya keluar dari pagar rumah)
Baju gaun merah saya kotor, terpaksa mak kawan saya tolog bersihkan mana yg boleh.
Mak kawan saya pun risaukan keadaan saya, maklum lah 'anak orang dalam pagar'
Tadi sewaktu tengok ada budak2 sedang berayun di buaian itu, saya tersenyum sendiri.
Indah nya zaman saya tak tau erti derita,
zaman hati tak di lukai...
Kali terakhir saya jumpa masa saya darjah 6, menduduki ujian ke MRSM, dia pun ada sama.
Saya sempat jeling dan jelir lidah tanda senjatan senjata, belum berdamai lagi.
Dia sempat tulis atas kertas besar dan layangkan depan muka saya..
'CINA'
Jahat sungguh dia tu.
Hmm..Masa merubah segalanya.
Dia bercucu kah dia sekarang?
Kenal lagi kah saya kalau kami terserempak?
Pernah jumpa mak dia 30 tahun dulu di kenduri kawin salah seorang 'geng' saya.
"Hasnan kat hospital Melaka sekarang, kawin dgn mualaf, sama2 doktor"
Tuhan kaya..tu lah suka usik saya,kan dapat pun yg serupa dgn saya.
Hahahaahhaaaa....
Wei 'keling Raja Dewa' awak ingat lagi tak 'Cina Telipot'?
Aduhhhhhhhhh...Indah nya zaman kanak2.






5 comments:

Anonymous said...

Naka molek.inilah dkatakn dalam duka ada suka

ma yusoff said...

hahaha...manisnya kenangan itu...

Anonymous said...

Hahahaa... "mu TOKPEK tok basuh berok" bukan cina kan....

shaliza said...

Carilah..."keling raja dewa" tu:-) pasti lagi seronok bercerita setelah berpuluh2 tahun tak berjumpa kan...have a nice day:-)

Anonymous said...

Naka molek crito ni..hehe...tokpek chia...lamo dh x gelar gini.kalulah bdk lelaki tu baca entri ni....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...