Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Saturday, September 7, 2013

Nak ayam sekor, potong kecik2..

Singgah kat kedai proses ayam tadi,
saya tengok bakul/kotak berisi ayam hidup.
Bersusun susun menanti untuk di buka dan di ambil ayam nya untuk di sembelih.
Ayam kat dalam tu nampak dah tak bermaya,
entah dari bila tidak di beri makan.
Panas dan sempit..
Kesian ayam2 tu...
Mujur kita tak jadi ayam..
Ni tak pasal2 duk tolong fikirkan nasib ayam ni tak ada kerja ke hapa?
Nasib sendiri tunggang langgang, duk tolong kaji nasib ayam.
Saya kebetulan nak beli ayam tadi, tu sebenarnya.
ayam tak ada yg siap di proses, mamat tu suruh saya tunggu  sekejap.
Sambil tunggu tu mata scan setiap penjuru kedai.
"Dik, berapa ekor dalam sehari awak sembelih?"
"Dik, bulu ayam tu awak buang kat mana?"
'Dik, Banyak juga guna air yer..."
Penat budak tu melayan soalan2 saya.
Jawapan mereka buat saya tergelak,
pandai budak2 tu ambik hati org tua.
Tu nasib baik saya tak tanya kerja kosong ada ke tidak.
Maklum lah dah mengganggur macam ni,
siapa tau kot kena cari kerja cuci ayam kat kedai proses ayam pulak.
Kalau saya tanya dia macam ni tadi..
"Dik, ada kerja kosong tak?"
Agak2 apa jawapan dia....

2 comments:

makcu B said...

Ada, tapi tak sesuai dengan orang secantik kakak. Kat sini bau ayam...

izan mama mia said...

singgah sini,,,salam kenal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...