Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, March 11, 2018

Masih belajar jugak, sentiasa ingin belajar.

Dunia sekarang...
Kalau ngaji Quran,
Tok guru tunggu anak murid.
Zaman dulu dulu,
anak murid tunggu tok guru turun le musolla.
Baca la beratus kali sambil tunggu tok guru turun.
Kalau diam tok guru akan intai siapa tak baca surah.
Takut,
Tok guru garang kemain.
Nampak kelibat tok guru, cepat2 fokus mengaji.
Sejuk kaki tangan kalu tok guru panggil ngadap.
Tu belum kena rotan lagi.
Tok guru rotan di lantai papan, bunyi kuat.
Tak kena badan kita pun tapi cukup untuk buat suara ketar2, gigil dlm bacaan.
Saya pantang tok guru keraskan suara.
Berjujuran la air mata.
Bacaan tak dpt diteruskan, tunduk muka rapat ke Quran.
Itu pasal Tok guru sentiasa hati2 dgn saya.
Manja? Bulan manja, penakut amat!
Kalau dapat maju ke surah seterusnya hati happy giler!
Senyiummmmm....
Selesai ngaji, tutup Quran dan rasa ...merdeka!
Merdeka untuk hari ni, esuk datang mengaji lagi.
Darjah 4 saya khatam Quran dan mula belajar tajwid.
Alhamdullilah..
Berkat arwah ayah titik beratkan pasal mengaji ni saya celik AlQuran.
Sedih tengok orang yg usia saya masih merangkak rangkak nak baca ayat lazim.
Tapi mereka yg dlm proses belajar tu jauh lebih baik dari yg sampai ke tua tak belajar.
Sampai ke tua duk hapal lagu hindustan.
Semoga terbuka hati mereka untuk belajar Quran. InsyaAllah.
Saya pun masih dlm proses belajar, byk lagi yg perlu belajar.
Kalau banding dgn kawan2 yg boleh baca berlagu bertaranum, saya rasa amat rendah diri.
Segan sangat...
Opss..kul brapa dah?
Saya nak gi nagji.
Tok Guru duk tunggu tu, baik saya cepat.
Tu pasal la saya kata tadi, zaman sekarang Tok guru tunggu anak murid.
Betul kannnn.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...