Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, December 12, 2021

Kita tak serupa

 Aku setuju jika kau kata

aku tak reti berpuisi.

Betul lah tu.

Dulu aku budak aliran sains

Belajar biologi, belajar fizik.

Guru bahasa inggeris kerjaya ku,

sastera aku tak tahu.

Ayat ku adalah bahasa hati.

Terus menerus tanpa digilap diperhalusi.

Tulis apa saja yang melintas dalam kepala

Hanya suka suka.

Aku menulis dari remaja.

Cuma dulu aku menulis hanya 

untuk ku ulang baca sendiri.

Ku kumpul setiap puisi ku,

 ku simpan jadi makanan diari.

Bukan utk dikongsi.

Sekarang di media sosial jadi lapangan

Buat puisi puisi ku mendarat.

Beranikan diri dan kongsi saja 

walau sedia tahu bahasa ku tenat.

Hari hari ku kongsi ilham yang tak seberapa.

Komen lah apa saja, semuanya ku terima.

Cuma pinta ku,

Jangan bandingkan aku dengan mereka

Aku hanyalah rumput yg tumpang berkongsi 

tenaga suria dan suburnya bumi.

Rumput yang tumbuh melata.

Tak pernah cuba untuk menyaingi

tegaknya pohon pohon cengal dan

gagahnya meranti.


Terima kasih.

Ada juga yang sudi membaca puisi ku ini.

Hani 11Dis 2021



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...