Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, April 2, 2019

Riwayat tertulis penuh dengan.......

Saya tak ada asas dalam penulisan.
Sekolah dulu pun aliran sains
Tak belajar bab kesusasteraan ni
Saya hanya menulis apa yang tersirat di hati
Dengan bahasa tunggang langgang
Caca merba selang seli bahasa ibunda dan bahasa kedua.
Selesa begitu walau jauh dari sempurna.
Kalau ikut hati,
Pernah terdetik nak tulis buku riwayat hidup.
(Bukan main timggi angan2)
Saya rasa kalau saya kongsi perjalanan hidup saya,
tulis dalam bentuk novel,
ulas setiap episod suka duka yg saya lalui,
Buka setiap pekung yg selama ini disembunyi...
Tentu tebal novel itu nanti.
Tapi saya tak mampu buat semua tu
Kemahiran menulis saya terbatas.
Kecuali kalau saya tulis pakai kaedah hentam saja lah.
Dah tu jadi mcm blog saya pulak.
Tu pasal la saya rasa sampai ke mati angan2 nak tulis novel,
Tinggal angan angan.
Biarkan sajalah setiap titis air mata kering begitu saja
Setiap gelak tawa hilang ditelan masa
Rahsia itu kekal rahsia..
Biarlah begitu hingga akhir nyawa.
Teringat arwah nenek saya.
Di akhir usia dia, dia suka ceritakan kisah2 hidup dia yg lama lama.
Saya nanti pun akan jadi macam tu kot
Hanya dari bibir setiap sejarah diri akan mengalir keluar
Semoga ada telinga anak cucu cicit yg sanggup terima
Novel sejarah diri bukan buku yg tersusun di lemari.
Tapi novel itu masih bernafas dan berdenyut nadi
Segala nya masih tersimpan didalam dada ini
Terkumpul kemas menunggu hari untuk dibebaskan.
Bila?
Mungkin di akhir nyawa.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...