Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, March 16, 2021

Hidup ini pelik

 Memang pelik.

Tak faham lah saya.

Dah lama saya duk kaji perangai dia.

Kaji tak bergaji, suka rela.

Dia seorang yang sangat warak.

Jaga aurat. Jaga pergaulan.

Menghidupkan malam dengan amalan2 sunat.

Setiap yang keluar dari mulut dia adalah nasihat keagamaan.

Saya ni jahil benar kalau duk sebelah dia, takut saya tau.

Tapi.....

Kenapa lah rumah dia bersepah sepah, kotor dan tak terurus?

Pakaian kotor dan bersih bercampur aduk.

 Peralatan memasak dah berkulat dalam sink.

Sampah merata, tandas sampai licin berlumut.

Anak2 pun macam tak terkawal, hai tak berani saya nak sebut pun.

Macam mana lah dia beramal dalam keadaan yang bebegitu?

Kami nak tumpang solat di rumah dia pun terpaksa ubah fikiran.

Bukan ke kebersihan itu juga tuntutan agama kita?

Dan yang saya paling rasa pelik ialah...

Dia selalu menasihati kami ni dgn berpandukan nas dan ayat2 alquran tapi.....

Mulut dia kalau bab meninggi diri, kerbau pun boleh terbang.

Dia suka sangat bermegah megah dengan ilmu agama dia dan juga dengan kemewahan hidup dia.

Dengan lain perkataan, dia ni pantang orang lebih pada dia.

Betul lah dia selalu sebut pasal mendekati diri pada alQuran, kena jadikan alQuran sebagai teman.

Tapi hari tu masa kami ramai2 baca surah alKhfi di satu majlis tu, kenapa dia macam merangkak2, tak lancar bacaan dan akhir nya bangun ke tandas tanpa menyudahkan bacaan ramai2 seperti yg lain?

Yang saya takleh lupa ialah waktu kami singgah di masjid sebelum makan pagi di gerai berdekatan dulu.

Kami semua ambil wudhuk, solat sunatulmasjid dan dhuha. 

Mana dia? Malas nak cerita tapi ini lah yg menjadikan saya rasa dia ni manusia pelik.

Pelik

Sangat2 pelik.

Betul kah dia hidup berpandukan amal makruf dan nahi mungkar?

Saya x nak tegur, tak nak cuba tunjuk pandai.

Biarlah saya simpan segalanya dalam pengetahuan saya saja.

Semoga Tuhan buka hati kita semua, perbaiki kelemahan kita dan terima taubat kita.

Aaminn.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...