Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, February 11, 2020

Hujan dan angin kencang

Malam2 begini bila hujan dan angin kencang, aku menjadi takut.
Siulan keras angin seperti amuk Sang Marah.
Dahan pokok melibas libas menari rentak ribut.
Di luar gelap kecuali lampu jalan yg menyuluh bayang hujan.

Bila hujan aku takut pada suara sunyi.
Sunyi mengajar hati menjadi sayu
Menjadi rindu.
Rindu rupa, rindu suara, rindu senyum tawa.
Sunyi tambah menyakitkan rindu.

Bila hujan aku juga takut pada bunyi.
Bunyi angin menampar laluan.
Rentak muzik alam mengundang persoalan.
Bunyi apa tadi? 
Ketukan kah atau 
apa yg mencakar jendela?
Tangisan langit riuh menimpa bumbung.
Bising tidak mengubati sunyi ku.

Bila hujan aku takut pada dingin udara.
Hati menjadi beku.
Kaku pergerakan.
Hanya mau bermalas malasan.
Pandangan ku di jari waktu..
Mengira ngira bila ribut akan tenang.
Lambat lagi kah..
Bila kah...
Mata tidak juga mau lena.
Puas ku pejam dan ku dodoikan dengan doa yg baik baik.
Tetap serupa, mata tetap pilih untuk derhaka.

Di malam hujan lebat dan angin kencang,
Aku mencari cari bahagia yg hilang.
Bayangan kisah silam datang bersama hujan.
Hujan ribut dah berhenti,
cerita kenangan masih terus bersiaran.
Berulang ulang.
Mengusik damai fikiran.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...