Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Friday, July 26, 2019

Muafakat membawa berkat

Sehari suntuk duk jejaki pejabat2 tanah yg berkenaan.
Perkara sepatutnya mudah saja tapi
Jadi payah tu sebab dokumen yg diperlukan tak lengkap
Banyak benda perlu di kumpul.
Kena cari dokumen yg missing
Yang hilang perlu di ganti dulu
Check dan check..
Mujur lah akhir nya siap bahagian pertama.
Esuk2 akan ke bahagian ke dua pula.
Semua ni kerja wajib.
Dah lama sgt tertangguh.
Harapkan orang lain urus, entah bila sudah nya.
Jadi saya serah pada  my elders son untuk buka langkah pertama.
Mujur lah anak2 pakat bantu mana yg patut
Menguatkan jiwa saya.
Membantu memudahkan lagi urusan ni.
(Credit to my doter too for making things easier)

Esuk esuk
InsyaAllah kami akan terus sempurnakan pasal ni
Wajib.
Bukan mudah tapi kena buat juga.
Pesan saya pada yg belum berada dlm situasi saya.
Pasti satu hari awak akan hadapi juga kalau panjang umur.
Soal harta pusaka ni ambik masa.
Byk perlu disediakan.
Jadi,
Sebelum kita mati, kita sediakan segala fail harta pusaka.
Letak tempat yg selamat.
War warkan kepada waris di mana supaya senang nak cari.
Dan yg paling mustahak...
Sentiasa jelaskan siapakah yg diwariskan harta2 itu.
Senang kalau dah tahu awal2.
Dalam kes saya ni mujur lah arwah dah selalu duk sebut2
Siapa akan dapat yg mana..
Terang dan nyata.
Bila semua orang dah setuju dan sedia maklum.
Tak ada masaalah.
Bersesuaian dgn kita beragama islam,
Ikut faraid.
Dan bila semua waris bersetuju seia sekata..
Arwah tenang di sana kerana insyaAllah kehendak dia kami turuti.
Settle bab tu.
Sekarang hanya buat ikut prosidiur, satu satu.
Sekarang baru peringkat kumpul dokumen.
Semoga Tuhan permudahkan urusan seterusnya.
InsyaAllah.
Terima kasih atas sokongan mak mertua, ipar duai dan anak2.
Terima kasih kerana tidak memayahkan.
Terima kasih Tuhan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...