Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, October 17, 2021

Peel perangai

 Dari kecik sampai ke tua, saya masih kekal ada peel perangai yang sebati dengan diri.

Pasal pakaian. Nak kata fussy tu tak lah. Saya tak fussy pun. Saya tak memilih jenama atau harga ..Bukan pasal tu. Hanya orang yang rapat dengan saya satu perangai saya bab pakaian ni.

Nak tau? Hahaha...tapi jangan pula kecam saya ok. 

Saya ni walau ada pakaian sebanyak mana pun, suka pakai pakaian yg saya selalu pakai saja. Kalau baju baru, tak acap la saya pakai sehingga saya betul2 dah selesa dengan baju tu..Mula2 beli atau dapat yang baru tu saya pakai la sekali dua, lepas tu mula berbalik ke baju lama semula..Bukan tak suka, berkenan sangat lah sebab tu saya beli. Tapi peel saya macam tu.

Macam tak ada pakaian lain..Itu2 jugak yang saya gilir..Tak jemu ke? Tak. 

La ni semenjak dah tak berapa muda, ada lah 2 helai jubah hitam yg saya sarung bila malas nak tukar baju sewaktu perlu keluar. Betul, hanya dua dari sealmari jubah hitam yang ada..Rasa2 makcik kat pasar tu dah boleh agak kalau hari ni dtg pasar dgn jubah ni esuk mesti jubah yg satu lagi..ulang2 jubah lusuh tu jugak..

Sama jugak la dengan pakaian yg saya pakai kat rumah. Pakai, cuci, jemur, angkat dan pakai semula..Sampai berlubang dah tshirt yg purple tu.Seluar mak2 yg bunga2 tu sampai dah tak nampak bunga pun masih saya pakai. Kaftan? Yang koyak bawah ketiak tu lah yg saya duk gilir dgn yang terlerai jahitan kat leher..

Habis tu saya buat apa dgn pakaian yg berlambak kat almari tu..Pakai juga, sekali sekala paksa diri keluarkan dan sarung ke badan.Sebelum pakai puas la berdiri depan almari, tilik dan sukat..nak pakai ke tak, keluarkan ke tak...Kesian kat pakaian tu takut berkulat dan reput dlm simpanan. Pakai jugak la kadang2, jarang2...( dah tua ni pakai apa pun tak de beza dah...kan?)

Sebenarnya saya pentingkan keselesaan. Yang selesa itu lah yang sentiasa di hati. Sama lah macam perhubungan pun. Kalau saya selesa, saya akan rapatkan perhubungan. Kalau saya rasa macam tak ngam, saya undur diam diam. Awak pun sama kan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...