Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, October 5, 2021

Toktua

Sewaktu ku kenal dia, usia ku 20 tahun.
Dia seusia ibu ku, 40 tahun.
Sekarang saya pun dah warga emas, dia apatah lagi.
Tahun ni dia 80 tahun.
Agak uzur tapi masih tak leh duk diam.
Wanita yang saya panggil 'Ma' ni seorangvyang disayangi anak cucu.
Walau mulut nya kuat membebel tapi dia sangat mengambil berat pasal anak cucu.

Lama sungguh saya tak pulang ke kampung bertemu dia.
PKP menjarakkan kami.
Kali terakhir saya pulang sebelum puasa hari tu.
Dan semalam saya ke rumah dia setelah larangan merentas daerah ditarik semula.
Di wajah nya penuh gembira. 
Sekali sekala airmata tumpah bila dia ceritakan kerinduan nya.
Allah hu, sian nya. 
Hati orang tua yang rindukan anak2.
Setengah tahun tak ada yang pulang.
Dia sangat2 kesaorangan.
Tak apa la Ma, lepas ni saya akan sentiasa pulang jenguk Ma seperti dulu dulu.

Ma, mata itu, bibir itu, wajah itu mengigatkan saya pada arwah.
Melihat ma seperti melihat arwah.
Tak dinafikan, saya kehilangan kawan tempat mengadu bila suami meninggalkan saya.
Opsss....tak nak lah ungkit2 rasa hati.
Tak pasal2 mood jadi kelaut.
Ok ma, next time see u again.
Yes, I will always b your doter in law and you will forever be my mother in law.
Nothing gonna change.
I love u as always.
Stay safe Ma and take good care of yourself.




 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...