Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Wednesday, December 4, 2013

Demi saya

Dia rajin berbudi pada tanah.
Saya rajin makan hasil dari titik peluh nya.
Dia kalau datang rumah saya bawak segala jenis hasil tanaman.
Saya kalau ke rumah dia, bawa balik macam macam.
Baru ni dia bagi ubi kayu seguni.
Sedap..ubi muda dan baru di gali.
Marin saya yg tak reti malu ni,
mintak nak lagi...
Aduyaiii.....
Hari ni hujan, tapi dek kerana saya, teman baik ni,
dia gali juga ubi walau basah kuyup.
maka terhasil lah puisi 'Gali Ubi' ni
Lawak laaa awak ni Nae.
anyway, tq Nae dan Jae,
sepasang suami isteri yg sentiasa memberi sokongan moral buat saya.
You both are awesome!
Ni puisi dia yg nak saya kongsi dgn pembaca sekelian..

Cikgu Nae Paras air tidak lg memintas buku lali apatah lg paras lutut dan pingang
Cuma tak tahan curahan yg menimpa
Diriku bak burung pucung kesejukkan

Menahan curahan yg mencurah curah
Ku gagahi jua demi sahabat
Cangkul ku hayun penuh longlai
Ku tarik ku hentap ku gocang
Dicabut satu persatu
Ku leraikan selut dan lumpur
Demi mendapatkan serumpun dua
Sekadar sekali rebus mau pun sedikit kuih
Agar memenuhi kehendak diri
Sebagai tanda ingatan
Bagi mengharungi banjir yg melanda diri
Jua tanda sokongan agar badai dan taufan yang melanda
Akan segera pergi
Semoga diri kembali tegak berdiri
Terhindar segala dugaan dan rintangan
Biar ia segera pergi
In Sha ALLAH doa yg dipanjatkan
AKAN SEGERA TERMAKBUL...


Hebat kan?




2 comments:

Anonymous said...

Sy rs lah ke kak..meme resam ore klate gitu sifak dio...gi rumoh ore dio bwok bendo...ore gi rumoh dio pun dio wi siso wak balik..kade sero smua bendo nok wi ko ore...meme kbykan gitulah ore klate...pemuroh bab2 sedekoh ni..x kiro mno..lbh kpd nk wak ore lain gumbira...dok gitu eh kak?sy royak ni bdasarkn pgalame sy

Granny Hani said...

betul lah tu ...yg kurik itu kendi, yg merahitu saga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...