Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Friday, December 27, 2013

Saya memang sah debu melukut.

Minggu depan dah kembali ke sekolah.
Tahun baru dengan azam dan semangat baru sepatutnya.
macam tu lah saya selalunya.
SELALUNYA  bukan semestinya.
Selalunya saya berkobar kobar menadah tugas baru yg bakal di pikul.
Saya seronok dengan kerja saya.
Sentiasa buat sehabis baik ikut kemampuan saya.
Biasanya kalut lah saya cuba bereskan kerja saya seawal mungkin.
Sepanjang 32 tahun bergelar guru saya puas hati dgn hasil kerja saya.
Meski pun tak sehebat orang lain tapi saya telah cuba yg terbaik.
Tapi tahun ni amat berlainan.
Saya tidak mampu menjadi saya yg dahulu.
Saya sendiri pun sudah mula tidak sukakan saya.
Saya sudah tidak mampu memegang tugas2 khas yg selalu saya pegang.
Segala jawatan saya telah di gugurkan.
Saya sekadar sampah yg berada di bucu meja, tunggu untuk di kuis ke dalam tong sampah saja.
Itu yg saya rasa walau semua orang duk pujuk saya agar menerima segalanya demi kemudahan saya.
Saya faham, pentadbir cuba untuk tidak membebankan saya dgn beban tugas tambahan,
mereka tau saya ada beban lain yg perlu saya galas.
Terima kasih lah kerana prihatin, saya amat faham tu.
Tapi hati saya sewaktu menerima berita yang saya di kecualikan dari byk tugas2 saya yg biasa,
rasa bercampur baur...
Rasa tak berguna dan semacam kehadiran sudah menjadi seperti melukut di tepi gantang.
Segan pada kawan2, segan pada semua orang.
Kalau murid darjah satu menangis tak nak turun dari kereta di hari pertama persekolahan,
saya lebih dasyat dari itu...
Saya rasa saya nak masuk bilik GB, teriak guling2 dan mintak balik tugas2 biasa saya.
Ngada ngada sungguh!
Macam lah saya ni mampu lagi urus segalanya,
Macam lah saya ni boleh pastikan yg saya akan sentiasa ada masa untuk semua tu.
Sedar diri lah Ticer hani wei,
Awak tu bila2 masa saya mungkin akan terpaksa bergegas pulang, mungkin akan cuti berhari2, mungkin akan tak dapat bereskan kerja, mungkin akan membebankan orang lain tak pasal2...
Lagi pun, akhir tahun nanti awak tu dah mintak di tamatkan perkhidmatan,
duk jer lah diam2 kat sekolah...
Jadilah tiang besi yg sejuk kaku tempat anak murid sekali sekala pegang.
Huhuhuhuhhuuuuuu....!
Mungkin juga saya akan menjadi sahabat yang makin tidak di perlukan.
Uwaaaaa....!
Malang sungguh nasib saya.



2 comments:

Nor Azimah said...

memang awalnya kita akan rasa janggal, tapi bila dah biasa lagi, kita akan rasa selesa...Allah tau, itu yang terbaik buat kita.

makcu B said...

Kak Nie,
Buku Pengurusan 2014 belum keluar lagi......
Kita pakat2 tengok tugasan masing2 hari Senin nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...