Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, October 20, 2019

Menyusuri jalan kenangan

Buku ini...
Patah kata yg tersusun..
Foto2 yg terakam...
Segalanya tentang buku ini..
Mengimbau kenangan silam.

Dari helaian pertama
Saya baca dan hati lonjak gembira
Tumpang keseronokan penulis.
Menjejak kaki di bumi UK
Melalui Airport Gatwich.
Wahhh...teringat bunyi pesawat melalui bumbung rumah
Teringat anak2 melambai pesawat.
Rumah kami dulu abah, tidak jauh dari Airport ni.

Foto abah dlm 'Tube' hampir buat saya menangis
(Tube panggilan org tempatan bagi keretapi tu)
Teringat...
Kenderaan awam yg sentiasa kami gunakan untuk bergerak.
Mengheret anak2 yg masih kecil waktu itu, naik turun.
Bunyi aliran keretapi tu, bau di setiap stesyen masih segar di minda
Sungguh lah abah, baca buku ni seperti saya kembali ke kelmarin.

Abah coretkan kenangan di Iceland.
Kagum, belum pernah saya menjejak kaki di sana.
Teringin juga tapi rasa macam mustahil dah..
Tak apa, kongsi detik abah di Iceland dan tumpang seronok.
Setiap baris kata kata abah buat saya senyum sorang sorang.
Kebahagian milik abah dan isteri.

Kembali semula ke UK.
Dari senyum, mood saya boleh berubah disebalik helaian buku.
Baca...terus baca, Stonehedge, Bath, Portmarian, Liverpool..
Aduhhh...di sana byk kenangan saya terakam.
Banyak bahagia kami sekeluarga tersimpan...
Bayswater.
Di sana lah saya tunggu arwah hampir setiap minggu.
Dia habis kuliah dan saya dari rumah..
Tunggu di stesyen itu untuk jalan2 shopping di central London
Bayswater.
Pernah juga menyewa apartment di sini sekejap sebelum berpindah ke Kessington Street.
Bayswater....tiba2 tangisan tumpah.
Rindu waktu bersama arwah si bumi itu melimpah.

Abah,
Buku ini bukan hanya sebuah hadiah dari seorang kawan.
Buku ini telah mencungkil kenangan yg lama saya simpan.
Buku ini ada nyawa, ada kuasa....
Mengheret saya menyusuri jalan2 kenangan.
Terasa seperti baru semalam, lupa bahwa segalanya sudah lama.
Buku ini sebenarnya,
dah lama nak baca dan sekarang Tuhan membolehkan saya
menggenggami nya dlm tangan...Alhamdullilah.
Ambil masa berhari hari nak habiskan.
Lama sebab sentiasa duk ulang ulang...
Sekali sekala undur semula bacaan dan membayangkan kenangan.
Jejak abah itu meniti di setiap jejak semalam kami yg tertinggal.
Takapa lah walau tangisan tumpah sewaktu buku di riba,
Tangisan itu tangisan gembira.
Terima kasih abah...
Abah dan mak poi iceland dan UK,
dan telah bawa kami bersama juga.


1 comment:

zino said...

alhamdulilah
tak sangka pulak hanie ada kenangan di UK.. terharu abah baca.. bila teringat UK dan kenangan di sana boleh la ulang baca.. terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...