Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Saturday, October 19, 2019

Mukabuku

Bila tengok kawan2 duk mengemas, rasa nak mengemas kini jugak lah.
Bukan kemas rumah, kemas kini akaun facebook.
Ruangan yg perlu dikemas ialah friends list
Memang kena kemas kini.
Friendlist saya tu..
Ramai la jugak tapi betul ke friends?
Ramai yg sentiasa kongsi cerita, kongsi foto dan sebagainya.
Ramai yg menghiburkan, menjadi penawar duka, pengubat sepi.
Ada yang suka 'like' segala posting, baca pun tidak, like jer. At least like jugak.
Ada yg peramah, sentiasa menyapa dan eluk saja bahasanya.
Ada yg sentiasa buat saya tersenyum dgn komen2 yg lucu.
Ada yg tak berapa kenal, hadir kerana kita kenal kawan dia tapi dia berusaha untuk mengenali kita.
Ada yg memang tak kenal tapi ikhlas nak berkenalan. Sopan dan jaga tutur kata.
Saya berterima kasih kepada mereka yg buat akaun facebook saya lebih meriah, lebih ceria.
Selalunya yang sememangnya kenal di alam nyata tak jadi masaalah.
Kawan lama lebih memahami dan pandai menghargai kawan.
Sedara sepupu sepapat pun no problem,walau berjauhan tapi facebook mendekatkan.
Anak menantu juga sentiasa ada melintas, tidak hilang dari radar, senang nak pantau.
Yang jadi masaalah nya.....
Di friendslist saya tu..
Ada yang tumpang tidur dan bangun setahun sekali kot.
Ada juga yg kaku beku, tak tau masih bernafas ke tak.
Ada yg hadir hanya untuk jadi spy? Ada ke macam ni?
Ada yg kata mereka buzy..Dah buzy tak payah la berfacebook bagai.
Ada kawan yg tak pernah respond dgn komen kita ...kawan ke camtu?
Kita message pun dia diam.
Kita pulak rasa tak laku..haishhh!
Dan ada juga yg kita tau dia aktif tapi bila kita hampiri dia,
tau dia buat apa? Dia buat derkkk!
Ni lah yg nak kena angkut buang dalam lori sampah.
Menyemak saja.
Tak perlu ramai kawan.
Tak apa lah sikit kawan pun, janji berkualiti.
Maka hari ni saya mula tapis...
Saya timbang sukat..
Saya tak nak semakkan facebook saya dgn orang macam tu.
Kalau tak suka saya, tak setuju dgn posting di akaun saya, sila berundur.
Pintu sentiasa terbuka untuk melangkah keluar..
Its a free country they say.
If you wish to go, go!
If you want to stay you r welcome but please b friendly.
Adakah saya paksa awak buat apa yg awak tak suka?
Tak paksa.
Tak suka, just leave sebelum saya unfriend.
I know its rude to unfriend but you are asking for it.
Selamat jalan..
Sila pergi tidur di akaun facebook orang lain.
Bye bye.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...