Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Monday, May 11, 2020

Tak nurun

Sama tak?
Tak ......
Nak share memori sikit...
Di zaman kanak2 dulu saya selalu ke rumah dia.
Ayah tinggalkan saya di sana kalau ayah perlu urus perniagaan ayah
Duduk lah saya dengan nenek sementara tunggu ayah balik.
Nenek tau saya bosan maka dia akan belikan anak patung.
Koleksi anak patung pemberian nenek banyak sangat.
Kadang2 dia belikan set masak masak.
Dia layan saya sebaik mungkin asal saya tak ngadu bosan tunggu ayah lama sangat.
Maklumlah, kalau saya mengamok nak balik nenek juga yg susah.
Nenek dah masak dgn peel perangai saya tu..
Dia ajak saya ke belakang rumah ambil kelapa muda,mengait jambu dan mangga.
Dia masak macam2 makanan juga, kadang2 makanan yg tak pernah saya makan pun.
Bila arwah ayah datang ambik belah petang byk cerita saya nak beritau ayah.
Sepanjang perjalanan pulang saya pegang kemas mainan2 yg dia belikan.
Dalam hati tak sabar nak ke rumah dia lagi.

Nenek seorang peniaga dalam pasar Pasir Putih.
Ada ketika arwah ayah akan tinggalkan saya di tempat nenek berniaga.
Dalam pasar tu ramai kenalan nenek.
Saya dengar nenek cerita pasal saya pada kawan2 dia.
" Cucu hok duk kota bharu la ni, tokleh marah sikit, tiok cari ayah dia.."
Hai la nenek, I know that I am a spoiled brat but you dont have to announce that.
Apa2 pun yg saya ingat kawan2 nenek semua duk belek baju, sentuh perhiasan yg saya pakai dan pegang2 rambut saya..
Mereka cuba bantu nenek layan saya dan cuba berinteraksi dgn saya.
Tapi saya tak ramah mcm nenek, saya akan lagi mencuka bila di beri tumpuan sebegitu.
Saya juga masih ingat, ada gerai jual mainan berdekatan.
Nenek selalu pesan, nak mainan gi ambik jer, nanti nenek bayarkan sebelum pulang.
Kita pun apa lagi, lepas satu, satu pilih mainan.
Kadang tu tertidur sebelah nenek atas bangku tempat nenek berjualan.
Alangkah mahal nya kenangan itu.

Awak tau tak nenek saya di usia muda dia seorang yg sangat cantik?
Arwah ayah pernah cerita begitu.
Dia lemah lembut dan manis.
Kulit putih melepak, tinggi lampai..
Anak cucu sorang pun tak seperti dia.
Tak nurun kata org kelantan.
Tak apalah tak nurun pun, jadi cucu dia itu dah satu kelebihan.
Bangga lahir dari baka dia.
Nenek meninggal tahun 2011 sewaktu dia dah bercicit dah.
Al fatihah buat arwah Mok.
Semoga roh Mok berada bersama sama orang2 yg beriman.
Aamiin...




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...