Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, December 29, 2020

Bukan sungai saja yg berubah.

 Hari ni nak bercerita.Pertama kali N3 blog saya sebegini panjang. Karangan SPM kot.Kalau sudi baca, baca lah..Kalau tak sudi pun tak apa.. Saya rasa hanya orang yang mengikuti dan menyaksikan perkembangan kehidupan saya selama setahun dua ni saja yang berminat untuk baca. Tak apa lah, sekurang kurangnya lega bila boleh kongsi cerita.

Entah kenapa tiba tiba saya rasa nak pupuk semula hobby lama yg telah hampir saya kuburkan. Dua tahun lepas, selepas arwah suami saya pergi meninggalkan saya, saya hampir noktahkan semua hobby saya di waktu itu. Saya yang sukakan binatang telah merobohkan semua sangkar dan tempat pembiakan binatang peliharaan. Haiwan2 tu saya sedekahkan kepada saudara mara dan kawan2. Yang tinggal hanya 2 ekor kucing. Begitu juga dengan tanaman saya. Hampir semua pokok bunga saya hapuskan. Malah taman yang menjadi kebanggaan saya, yang saya hias dan jaga, yang telah makan modal ribuan itu saya hapuskan. Jiwa saya memberontak waktu itu. Saya rasa saya tidak patut ditinggalkan jadi saya seperti melepas perasaan pada benda lain yg saya sayang. Seperti berkata pergi lah semua.. Pergilah segalanya..Tinggalkan saya sorang sorang..Tidak ada lagi yang boleh buat saya ceria dan saya pun tak nak jadi ceria waktu tu.

Masa berlalu, berubah...Masa juga mungkin telah merubat hati. Sedikit demi sedikit saya mula buka tingkap dan pandang ke luar. Saya mula rasa segar bila matahari pagi menyapu pipi.. Sehari demi sehari saya makin berfikiran positif..Sekarang saya banyak keluar rumah, bersosial secara sihat dan tidak lagi melekat depan tv, tido, bangun, makan dan ulang2 rutin yg sama.

Dan yang terkini, seperti saya sebut di awal cerita, saya mulai rasa nak berkebun semula. Saya dah mula replanting sepasu dua. Mula susun atur ruang biar nampak mcm taman semua. Mula suka ke nursery semaian pokok semula..Tak dinafikan, duit pun akan mula mengalir keluar semula tapi saya rasa puas. Happy. Rasa seperti hidup semula.Dalam hati ada saja perancangan utk taman. Terisi masa dan fikiran tak sempat nak putarkan lagu sedih dah...Terhibur.Cuma kudrat saya dah tak seperti dulu. Terpaksalah saya minta anak menantu tolong kalau bab2 yg memerlukan tenaga.

InsyaAllah segalanya akan kembali ceria semula..Saya sendiri tak sangka yang masa boleh merawat hati. Walau tidak sembuh sepenuhnya, rindu tetap ada dan sekali sekala masih ada waktu saya rasa kelam dunia.. Tapi ni dah cukup baik. Bersyukur sangat2 dan bangga dgn diri sendiri kerana cuba kuat dalam melalui saat2 payah. Masih cuba kuat untuk hadapi hari2 mendatang kalau umur masih panjang.

Akhir cerita, ni baru kul 4 pagi. Otak dah duk fikir, duk conggak, nak tanam apa, dalam pasu mana dan nak letak kat mana...Haishhh! Obses la pulak. Doakan semoga ruang kosong tu berjaya jadi taman semula ya... Doakan saya ya. Terima kasih kerana buang masa baca catatan merapu saya pagi2 buta ni. I lab u.

2 comments:

Kakmim said...

think positive sis... yg lalu biarlah berlalu k... xpe.. xde semlm xde jugak hari ni... yg pastinya esok kita mmg tetap kena hadap jugak... nnt sharelah pokok² dan bunga² yg sis dh replant tu ye.. hv a nice day

Granny Hani said...

Tq for the moral support Kaknim.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...