Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, May 16, 2021

Dia panggil ku 'cikgu'



Siapa pun kamu di hari ini

Bila kamu menyapa ku dengan panggilan cikgu

Dan bercerita tentang ingatan mu tentang aku.

Tegas garang membentuk peribadi mu.

Aku rasa seperti lelah ku dihargai.

Apa yang lebih membahagiakan hati seorang guru

Selain dari ingatan dari bekas anak didik.

Tak kira lah hari ini kamu siapa 

dan kehidupan mu bagaimana.

Kerana satu waktu dahulu 

aku pernah memegang jari mu 

mengajar mu menulis abjad dan angka.

Aku pernah membetulkan tudung di kepala mu

Pernah ikat tali kasut mu.

Pernah marah kamu, pernah juga bersabar dengan kerenah mu.

Pernah dakap kamu kemas sewaktu kamu kalah

Juga mengangkat kamu sewaktu kamu rebah

Terima kasih siapa juga kamu hari ini.

Jangan serik untuk menyapa ku.

Cikgu ini sudah tua.

Acap lupa wajah lupa nama.

Sapaan2 kamu itu sebenarnya

adalah pingat penghargaan buat seorang guru

yang tua pencen seperti aku.





 












1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...