Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Saturday, March 5, 2011

Sambungan cerita bodoh saya.

Kelmarin saya tak leh bercerita.
Otak tersumbat.
Hari ni kita sambung yer.
Satu hari Si Mamat ronggak ni picit loceng kat pagar berkali kali.
Nampak macam orang terdesak saja.
Saya jengukkan kepala.
Hati nak tau kenapa walau minda dah warning ..hati hati, kang kena perdaya lagi.
" Puan, Tok Bilal baru saja meninggal. Saya ni wakil masjid, nak pungut derma untuk buat laksa/Tahlil malam ni".
Ish, tak kan lah pungut derma, kan duit yg org sedekah masa melawat jenazah tu banyak?
"Puan tak nak bagi pun tak per..bukan paksa"
Ok lah, Tok Bilal punya pasal, saya ikhlas bagi juga sikit.
Nak pergi melawat jenazah pun hubby belum balik, saya tak kenal rumah arwah.
Sewaktu hubby pergi masjid untuk solat magrib saya siap pesan suruh terus ke rumah Tok Bilal untuk majlis tahlil.
Pukul 9 mlm, lepas solat Isyak hubby balik..Awal nya, tak pergi tahlil ke.?
"Tahlil apanya.....elok aja Bilal tu solat depan saya tadi..."
Haah?
Kena tipu lagi?
Kalau saya jumpa Mamat ronggak tu...
Jaga2 Mamat,aku arwahkan ko baru tau!
Ronggak ko tu akan ku ingat sampai mati.

6 comments:

Ibu n Abah said...

Puan Hani...
saya dapat banyak info selepas membaca entry puan hani mengenai cara2 orang menipu...terima kaseh berkongsi maklumat...
manalah tau kan satu hari nanti ada mamat ronggak macam tu datang rumah saya mintak duit derma tahlil... boleh jugak saya tahlilkan dia sekali....
makin terdesak sang penipu diluar sana...

sally said...

MasyaAllah.. shiws how desperate some people are..tipu org buat muka kering sje..

Do be careful ya..

hani@debumelukut said...

Ibu dan abah,
rumah saya ni di tepi jalan besar..mcm2 dah saya lalui, segala jenis penipuan.sekarang saya dah tak layan dah kalau org yg tak di kenali berada di luar pagar, picit lah nak picit loceng sampai mlm pun.

hani@debumelukut said...

Pn Sally,
Bab hilang kasut selipar, tong gas dan benda2 yg tak masuk dek akal pun selalu kami alami, itu pasal lah pagar berkunci sokmo dah sekarang nih.
sekarang semua isi rumah lebih berhati hati dah..

nidus2 said...

Ada yang panggil nama kita...rupa2nya dia dah baca nama yang tertulis kat pagar tu.

hani@debumelukut said...

Betul Pak Nidus, pernah sekali tu ada yang datang cakap pengetua suruh ambik duit ngupoh mesin rumput..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...