Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Monday, August 24, 2020

Kematian

Depan rumah ada kematian.

Makcik yg seusia mak saya.

Biasanya tiap pagi tgok dia duk buat senaman depan rumah.

Setiap pagi berbalas senyuman.

Kadang tu kalau saya acap keluar masuk dia akan menyapa dari dalam pagar ..

"Penat lah makcik tgok kamu ni, asyik keluar masuk, ada saja kerja kamu ya..Cuba rehat sikit"

Sambil geleng kepala dia nasihati saya bagai seorang ibu.

Pagi semalam pun dia sempat lagi lambai2 saya waktu saya nak keluar.

Dia tinggal sorang, kesepian agaknya.

Saya turunkan cermin kereta dan menyapa dia.

"Saya nak gi pasar ni cik, ada nak kirim apa2 tak?"

Saya senyum, dia senyum..

"Ya lah kamu tu, hari2 ke pasar, nipis tayar kereta tuh..Hati2 bawak kereta" Dia berseloroh mcm biasa.

Tak nampak pun uzur.

Tau tau petang semalam jiran lain bagitau dia ke hospital sbb sesak nafas. 

Malam tadi nampak ramai pulak dlm kawasan rumah dia, biasanya sunyi sepi. Nampak anak cucu duk mengemas rumah dia. Lampu terang seluruh kawasan rumah tu.

Saya tak sedap hati lalu cepat2 melangkah ke sana untuk bertanya khabar.

Betul lah sangkaan saya. Makcik tu dah pulang ke rahmatullah setelah mengalami serangan jantung di hospital. Innalillahiwainahilahirojiun.

Dari Dia kita datang kepada Dia kita dikembalikan.

Pagi ni sekejap lagi akan di solatkan dan di bawa ke tanah perkuburan utk pengkebumian.

Masih terasa manis senyum nya

Masih terdengar sapaan nya.

Masih terbayang tubuh kurus tercegat depan pintu pagar memerhatikan gelagat saya setiap pagi.

Melambai lambai bila saya nak keluar.

Tiba tiba mata saya masuk habuk.

Rindu menyapa.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...